MARI MENGIKUT

Me and you :)

gravatar

pengalamanku ~ lampiran 2

hari ini hari ke-3 upacara pengkebumian mendiang nenek..pagi2 lagi kami dh berada di rumah popo..oh ya, lupa nk ckp, dari smalam, semua ahli keluarga memakai seluar hitam dan tshirt putih..seluar dan tshirt disediakan dalam pakej..tak perlu lah kami membelinya..

~seragam berkabung~

hari ini, popo akan dikebumikan..upacara bermula kira-kira jam 10 pagi..di hadapan keranda, terdapat meja yg penuh berisi makanan..juga, terdapat seekor babi panggang yang tidak dipotong2 kecuali dibuang isi perutnya..doa dibacakan cara mereka..kali ini, semuanya berpeluang memberikan penghormatan terakhir kepada mendiang..dimulakan dgn anak lelaki..semua anak lelaki mendiang melutut, memegang colok dan menunduk beberapa kali..kemudian anak perempuan, menantu, cucu, cicit, dan rakan2..upacara ini dilengkapi dgn live band..dianggotai oleh 4 org..ada pemain trumpet, drum, dll..mereka memainkan muzik pendek sebelum dan selepas pengacara majlis memanggil mereka yg terlibat utk memberikan penghormatan kepada mendiang..me sebak masa ni..mengenangkan popo yang baik dan peramah..walaupun kami berlainan agama dan bangsa, popo tak pernah memilih kasih..setiap kali me memeluk popo, popo akan cakap "amoi, popo syg"..kami sekeluarga berdiri di belakang..tidak menyertai upacara itu..

me mengerling ke luar khemah..ada sebatang buluh, dan tulisan2 dilekatkan pada kain, dan kain tersebut diikat pada buluh..mak menerangkan..itu merupakan list nama anak lelaki dan menantu lelaki..maklumlah, yang lelaki merupakan pewaris keluarga..yang membawa nama keluarga..mak ckp, nama ayah pun ada kt situ..mak bacakan list tu, dan tunjukkan di manakah nama ayah..



kemudian, saat yg paling menyedihkan..keranda dimasukkan ke dalam kereta mayat..pada waktu ini, kami semua diarahkan berpaling ke belakang..itu pantang larang mereka..kami turut mengikut..tiada masalah..beberapa minit kemudian..kereta mayat mula bergerak..kami berjalan beramai2 di belakang kereta tersebut..kumpulan live band berada di hadapan sekali sambil memainkan lagu2 sedih..

me berjalan di sebelah uncle yang merupakan anak saudara popo.."uncle, kita nk pergi mana?"..uncle tersenyum.. "sekarang, kita sedang melalui laluan yg popo lalu hari-hari..ini utk memberi peluang terakhir kepada mendiang utk melihat2 tempat kebiasaannya utk kali terakhir"..me mengangguk..kelihatan mak mengesat air mata..begitu juga adik beradik mak yg lain..me juga merasa sedih..tiba2 ada 2 org lelaki berbangsa melayu..turut berwajah sedih..hmmm, baru tringat..mereka lah yg membantu popo melintas jalan setiap hari..tahun lepas, mak ada berjumpa mereka utk mengucapkan terima kasih kerana membantu popo melintas jalan dan membeli barang..popo fasih berbahasa melayu, maka popo peramah terhadap mereka, membuatkan mereka juga terasa akan kehilangan popo..

jauh kami mengelilingi pekan brinchang..kuat jugak popo berjalan sejauh ini..setelah lama berjalan, ada sebuah bas express sdg menunggu..bas itulah yg akan kami naiki utk ke tanah perkuburan di Tapah..lebih kurang 2 jam dari cameron highlands..

sampai di tanah kubur, kami beramai2 berjalan ke tapak pengkebumian..keranda dan popo sudah pun berada dalam kubur..kami berdiri beramai2..org yang mengendalikan upacara terus membaca doa cara mereka..me dan keluarga cuma menunduk..tiba2 wanita pertengahan tahun itu menabur beras, kacang hijau dan duit syiling kepada kami semua..semua menadah dgn ,menggunakan hujung tshirt masing2..kami tidak melakukannya, itu bukan apa yang dibenarkan oleh Islam..bagi mereka, bahan2 tersebut hendaklah disimpan..utk mendapatkan tuah, kata uncle..

kemudian, ada seekor ayam hidup pula dibaling..pakcik yang sulung berjaya menyambut ayam itu..setelah ayam tersebut disambut, ayam itu dilepaskan dan dibiarkan hidup bebas..masing2 mula riuh melihat gelagat ayam tersebut..

akhir sekali, kami diarahkan beratur utk memasukkan sedikit tanah ke dalam kubur..pantang larangnya, setelah membaling tanah, kami hendaklah terus berjalan meninggalkan kubur tanpa menoleh ke belakang..tangan yang memegang tanah juga tidak boleh dikesat atau dikibas.. "boleh ke ma??" me bertanya..ma mengangguk.. "dalam adat kita, kita juga ada masukkan tanah ke dalam liang lahad kan? ini cuma adat diorg..kita ikut utk menghormati adat diorg, bukan utk mempercayai apa yg diorg percaya..ingat tu" pesan mak di akhir penjelasan..kami pun turut melakukan..diam2, me mengesat tangan..me tak tahan..rimas rasanya tgn berpasir..huhu..

semua beredar tanpa menoleh ke belakang..sampai di wakaf berbumbung..semuanya berehat dan berbual..tiba2 semua pergi ke tandas..mereka menukar pakaian..berwarna merah! mcm hari raya cina pula rasanya..uncle ckp, itu utk menghilangkan tanda berkabung..kerana mereka dah pun menyempurnakan upacara 3 hari..baju putih dan seluar hitam itu dikumpulkan utk dibuang..kami juga bersalin pakaian..tapi, kami menyimpan baju2 itu..mak ckp, mereka buang baju dan seluar utk elak sial..kami pulak tidak perlu percaya akan sial ataupun tuah yang mendatang..maka, kami simpan baju2 kami..boleh pakai kt rumah nanti..jam menunjukkan pukul 2pm..dari sana, kami kembali ke kl..ayah tidak mengikut kami menaiki bas..ayah membawa kereta dari cameron..saudara2 cina yg lain..masing2 sudah kelaparan..yang pasti, babi panggang itu akan dijadikan santapan..kami yg berpuasa ni, mengucapkan selamat jalan, dan kembali ke bangi..

tamatlah ceritaku..pembaca sekalian..cerita ini dikongsikan utk menambahkan pengetahuan, tidak sedikit pun utk mempengaruhi kepercayaan terhadap mana2 agama..kita berpegang teguh kepada ajaran agama Islam, disamping memahami agama lain utk lebih menghayati Islam..segala yg baik dtg dari Allah, yang buruk itu dtgnya drpd saya..till then..

gravatar

perghh...mcm bc documentary pon ade! THUMBS UP!!

gravatar

fullamak, best cerita ni. Thanks for sharing it. Tak penah ikut upacara begini jadi membacanya aje pun dah terbayang mcm berada disana.

Blog Widget by LinkWithin