MARI MENGIKUT

Me and you :)

gravatar

merdeka..merdeka!!

apakah erti kemerdekaan..sejauh manakah kita faham akan erti kemerdekaan..

sejak awal bulan, ayah dah pun menaikkan bendera Malaysia di pagar rumah..ayah tak pernah gagal untuk menaikkan bendera setiap kali menjelangnya sambutan Hari Kemerdekaan..kerana ayah mengerti, betapa susah nya untuk kita mencapai kemerdekaan..tapi kite? sejauh manakah penghayatan kita mengenai kemerdekaan??

rata-rata apabila ditanya..merdeka itu ertinya bebas..bebas dari cengkaman penjajah..betul..semua jawapan buleh dikira betul..kerana erti kemerdekaan itu sungguh subjektif..tp masih buleh dipersoalkan..dgn pencemaran budaya yang kita alami sekarang..termasuklah tingkah laku, hiburan, bahasa, pakaian, dll..bolehkah kita masih mengatakan kita merdeka dari ancaman penjajah?? tp di atas kertas, iya..kita sudah merdeka..
hari ini..mari kita kupas erti kemerdekaan untuk SAYA..sebagai seorang pelajar..seorang yang baru mencecah dewasa..saya telah merdeka..


1.merdeka dari sistem pembelajaran KBSR dan KBSM yang sgt2 berorientasikan peperiksaan..
2.saya berjaya menamatkan matrikulasi di KMJ..dan jugak UNITEN..
3.ada sesetengah daripada matlamat saya, telah saya capai..saya merdeka, kerana x perlu lagi memikirkan ttg langkah2 utk mencapai matlamat tersebut..
4.kini tidak lagi tinggal di asrama..bolehlah dikatakan merdeka..di rumah pun, saya boleh keluar malam..dgn syarat, jgn balik lewat sgt..
5.saya disediakan kenderaan..saya merdeka utk kemana2 tanpa perlu dihantar oleh ayah..
6.saya ada beberapa skill tambahan..piano..etc..merdeka..kerana saya boleh berusaha utk berjaya dgn skill2 tersebut..
7.saya menguasai bahasa ibunda dgn agak baik..merdeka, membuatkan sy dp A1 utk subjek bahasa malaysia dalam SPM dan kesemua peperiksaan besar yang lain..
8.saya merdeka..kerana saya tidak menjadi hamba..tidak perlu dikerah untuk kerja..jika saya kerja, atas sebab suka2..
9.saya gagal dalam kisah cinta saya yang lepas2..namun saya merdeka kerana setiap kalinya, saya berjaya menemui cinta yang baru..
10.saya sihat..saya merdeka dari sebarang penyakit yang berbahaya setakat ini..alhamdulillah..


cukuplah sepuluh..kalau nk dituliskan semua..sampai tahun depan pun tak habis..saya bersyukur..dalam sesetengah hal, saya telah merdeka..ada banyak perkara lagi yang masih dalam perancangan dan usaha..kan saya dah kata, kemerdekaan ini subjektif..maka, ini penilaian tentang kemerdekaan utk diri saya..personally..apa agaknya pencapaian saya masa saya berumur 50 tahun ye?? and the list goes on..

SALAM KEMERDEKAAN..SELAMAT BERPUASA SAHABAT!!

Blog Widget by LinkWithin